marți, iulie 24, 2007

Radiourile locale incotro?


In ultima vreme mai umblu prin tara si observ o boala acuta a FM-ului romanesc. Monopolul local al marilor retele si lipsa de concurenta, implicit de optiuni, sufocand efectiv radiourile locale, ca intr-un final aceastea sa fie vandute de voie sau de nevoie.
Multi idioti cu mintea ingusta ar spune "da dar merita pentru ca radiourile locale nu mai au nimic de zis". Jurati-va pe carne de porc!
Eu, ca om de radio urmaresc acest fenomen din anul 1993 cand prima statie de radio s-a deschis in Buzau. Virusul pentru radio l-am prins la una din statiile locale din oras undeva prin 1995.

De-a lungul timpului am avut ocazia sa ascult foarte multe posturi de radio locale si nu numai. Erau vremuri bune. Erau emisiuni de toate felurile inclusiv specializate, era muzica buna, erau oameni, erau programe care se intindeau pana tarziu in miezul noptii cand telefoanele inca sunau cu neincetare. Unde sunt acele vremuri va intrebati? Ei bine acele vremuri au apus o data cu aparitia marilor retele.
Prima din ele a fost Radio Contact. Nu a reprezentat o amenintare foarte mare pentru radiourile locale deoarece acestea aveau ascultatorii lor fideli care erau considerati in interior ca o familie. Era un feeling ciudat sa asculti un radio din capitala de care nu te lega absolut nimic. Gluma s-a ingrosat insa dupa ce Radio Contact a fost cumparat de Kiss FM. Un radio care la un moment dat oferea ceva cu totul diferit fata de "locali".
Nu a reprezentat o amenintare foarte mare nici reteaua asta pana nu a inceput promovarea agresiva. De aici a inceput decaderea radiourilor locale.
Firmele mari si nu numai preferau sa-si faca reclama mai repede la retelele nationale decat la radiourile locale, si asa scadeau incasarile la fel ca si salariile si uite asa se ajungea la vanzare.
In ziua de azi umbland prin tara observ tot mai multe radiouri locale cu probleme. Ba se aud prost, ba nu au oameni profesionisti, ba lipsesc emisiunile de specialitate si multe altele.

Stau si ma intreb acum ce pazeste institutia numita CNA? Pana acum ceva vreme sustineau ideea de radio local, asta pana cand au dat de gustul banului si au dat cele mai multe licente pe un singur oras retelelor mari, dezavantajand astfel radiourile locale.
Pana cand si pana unde vor mai merge magariile astea de care toata lumea s-a prins pana acum?
Ca si cand nu ar fi de ajuns, acelasi CNA aproba in continuare cumpararea radiourilor locale de catre retelele mari, acestea din urma desfiintand tot ceea ce inseamna program local pentru a retransmite mizeriile pe care le dau ei de la Bucuresti.
Pai hai sa aruncam o privire de ansamblu asupra retelelor care retransmit exclusiv program de la Bucuresti.

Kiss FM - hit radio, difuzeaza muzica comerciala (hituri) de 2 bani, animatie irelevanta cat e ziua de lunga, de genul "am ascultat... ce frumos e afara... la Kiss FM urmeaza", multa reclama sacaitoare, un playlist de maxim 150 de piese pe zi din care una se repeta de 14 ori pe zi.

Radio 21 - alt hit radio, difuzeaza aceeasi muzica comerciala (hituri) de rahat, animatie dominant irelevanta cat e ziua de lunga, de genul celei de la Kiss FM cu cateva stiri diverse si can-can-uri pe alocuri, multa reclama la fel de sacaitoare, un playlist de maxim 200 de piese pe zi din care una se repeta de 7 ori pe zi.

Pro FM - ei bine da... alt hit radio (deja devine deranjant), difuzeaza pe de-o parte muzica comerciala (hituri) si pe de alta parte muzica un pic mai veche, animatie dinamica dar irelevanta si pe alocuri enervanta dar si distractiva, cu cateva informatii, stiri diverse si can-can-uri, multa reclama sacaitoare, un playlist mai dezvoltat decat cel de la Kiss si 21 in care piesele se repeta totusi mult mai rar.

Europa FM - CHR (contemporary hit radio), difuzeaza hituri actuale si muzica veche (in general buna) din anii 80 si 90, animatie relevanta cu multe informatii utile, doze de reclame acceptabile si un playlist foarte stufos (un lucru bun de altfel).

Cam astea sunt marile retele care au mai ramas. Nu mai pun in calcul Info PRO si National FM pentru ca nu au contat foarte mult in sondajele de audienta. Radio Guerilla nu l-am trecut pentru ca nu am ascultat si nici nu ma tenteaza.

Asadar, aruncand un ochi pe piata radioului romanesc, vad 3 retele dominante care nu fac absolut nicio diferenta ca format si o alta care are ceva de spus, dupa parerea mea si merita sa fie pe piata nationala.
Iar acum stau si ma intreb... de ce a dat voie CNA la atatea retele pe acelasi format? Pentru ce? Toate ma imbaxesc cu aceleasi rahaturi comerciale care cica sunt hituri, acelasi reclame multe si proaste si sa nu uitam de animatia care nu are nici un fel de logica sau tenta informationala care ma intereseaza pe mine ca locuitor al unui oras de provincie.
Ma uit la multe orase din tara care nu mai au niciun radio local. Cum e posibil asa ceva domnilor de la CNA? Cum se poate sa lasati intr-un oras asemenea radiouri care practic nu aduc nimic concret pentru omul care vrea sa asculte si altceva decat (s)hit radio?
Ma enerveaza faptul asta, ma enerveaza idiotii care spun... lasa domnule, e bine ca au vandut radio cutare din oras si ca l-a cumparat o mare retea ca astia fac emisiuni bune dom'le.
Fac un MARE CACAT dom'le! Unul mare si urat mirositor. Mie ca cetatean de provincie nu-mi ofera nimic relevant. Nu ma intereseaza pe mine, cetatean buzoian de exemplu, ce se intampla in Bucuresti. Mi se indoaie de Bucuresti. Vreau informatie locala. Vreau sa ascult muzica ce are succes aici pe plan local nu national sau capitalist (a se citi bucurestean). Vreau sa aud oameni de aici de la mine din oras.
De ce toate astea sunt pe cale de disparitie?
Este adevarat ca o parte din vina o poarta si patronii care nu mai investesc in radio efectiv, in aparatura si implicit in salariile personalului, dar sa nu ne batem joc de ceea ce inseamna radio local. Sa nu reducem la tacere singurul mod prin care se poate asculta in FM ceea ce isi doreste cu adevarat cetateanul de provincie. Vina apartine tot CNA pentru faptul ca pe local dau licente unor oameni care habar nu au cu ce se mananca radioul, sau unora care nu au alt interes decat sa spele bani prin intermediul unor asemenea institutii media.
Ceea ce este mai trist este ca si retelele nationale devin tot mai putine. Cele mici sunt cumparate de cele mari. Si uite asa optiunea noastra de a alege dispare incet, incet pentru ca majoritatea retelelor existente la noi la ora actuala, difuzeaza exact aceeasi muzica si au acelasi format.
Romania va avea in cativa ani maxim 5 radiouri (retele) mari si late, daca lucrurile vor continua sa evolueze in aceeasi directie.

Rusine CNA! Si un sincer HUAAA! Ati distrus mass-media romaneasca. Si cea audio cat si cea vizuala. Toata ziua nu mai ai ce vedea la TV sau ce auzi la radio, pentru ca licentele apartin unor oameni cu alte interese decat acelea care ar trebui sa deserveasca mass-media.

Sper ca intr-un viitor apropiat, institutiile abilitate in a monitoriza si autoriza mass-media sa se trezeasca la realitate si sa faca ceea ce trebuie facut.
Pana atunci inchei cu un slogan... NU UCIDETI RADIOURILE LOCALE! Din pacate... acestea sunt o specie pe cale de disparitie...
Faceti ceva pana nu e prea tarziu! Nu uitati faptul ca voi va luati salariile de la bugetul de stat! Buget la care noi, cetatenii cotizam bani luna de luna. Incepeti sa lucrati o data pentru totdeauna in interesul cetateanului, nu in interes personal!

Un comentariu:

Anonim spunea...

Mult adevar in acest articol!
Dar am o idee ca posturile de radio locale sa devina in curind o concurenta serioasa retelelor de radio.
Sper ca pina la 15 sept. sa incep niste tratative!
Daca aveti si un post de radio local, va rog sa ma contactati!
Sunt in bransa de 17 ani.
Am plecat de la Contact din 1993 si am reusit sa-mi fac singur un post de radio in Botosani.
adresa mea de mail este iancu.constantin@gmail.com
cu respect, iancu constantin