joi, august 21, 2008

Un nou esec pe piata mass-mediei on-line

Citeam astazi intamplator pe blogul lui Cosmin Pacuraru articolul intitulat "Cum să iroseşti 300.000 de euro într-un an cu televiziunea online" semnat de Mirona Hritcu.
Avand in vedere ca eu am fost coleg cu Cosmin Pacuraru la raposatul MIX FM, am citit articolul cu maxim interes. Interesul a fost cu atat mai mare avand in vedere ca si eu personal am investit intr-un post de radio online in toata regula.
Conform doamnei Hritcu
Lipsa de experienţă şi investiţia greu de recuperat în câteva luni, aşa cum speraseră fondatorii, a dus la eşecul primelor încercări de televiziune online din România.

Sa-mi fie cu iertare dar nu cred ca lipsa de experienta si investitia greu de recuperat in cateva luni a dus la falimentul acestui post de televiziune online cat si a binecunoscutului Brain TV (redeschis intre timp), ci cu totul altceva si anume mentalitatea ingusta a romanului care se indreapta spre televiziunea si radioul traditional. Si cel mai logic raspuns il gasim in acelasi articol prin urmatoarea fraza care spune cam asa:

De vină au fost, însă, calitatea slabă a programelor, suma investită, prea mare pentru a putea fi acoperită într-un orizont de timp rezonabil, şi aşteptările disproporţionate ale fondatorilor: atragerea a 350.000 de vizitatori unici şi a 50.000 de euro lunar din publicitate. Ca termen de comparaţie, Hotnews, cu un trafic săptămânal de aproximativ 400.000 de vizitatori unici, câştigă circa 100.000 euro lunar din publicitate.

Pai sa-mi fie iarasi cu iertare doamna Hritcu, dar cum se face ca HotNews cu 400 000 de vizitatori unici lunar castiga 100 000 de euro pe luna , iar Evo TV cu 350 000 de vizitatori unici incasa abia 50 000 de euro pe luna? Ati considera dumneavoastra ca de vina a fost PR-ul si marketingul defectuos al postului? Dati-mi voie sa va contrazic. Din experienta proprie cu al meu Play Radio va zic ca foarte putine firme/companii se arunca sa faca publicitate la un post tv sau radio online. De ce? Repet... de vina este mentalitatea ingusta a romanilor.
Cum se face ca posturile tv si radio online din tarile civilizate si cu o cultura clara a internetului, castiga extrem de bine? Pentru ca au bani mai multi patronii de acolo? GRESIT! Este vorba pur si simplu de mentalitate.
Pana cand patronul roman va invata ca internetul reprezinta viitorul si ca foarte putini oameni mai asculta radioul pe clasicul FM in afara de timpul in care se afla in masina, mai dureaza.
Ca si fapt divers, din ce in ce mai multi romani au inceput sa-si monteze pe masini computere auto care se pot conecta la internet prin 3G sau printr-o conexiune Wi-Fi.

Asa ca ar fi cazul sa nu ne pripim in cazul falimentului Evo TV si Brain TV. Eu unul am urmarit Evo TV o buna bucata de timp si mi s-a parut foarte OK. Chestia cu calitatea slabă a programelor, suma investită, prea mare pentru a putea fi acoperită într-un orizont de timp rezonabil, şi aşteptările disproporţionate ale fondatorilor nu mi se pare un motiv intemeiat pentru ceea ce s-a intamplat.
Eu zic ca o sa mai dureze cel putin 5 ani pana cand romanii si patronii romani isi vor deschide orizonturile spre online. Multi sunt inca de parerea ca FM-ul este la putere, fapt care este total fals. Dovada se gaseste in masuratorile de audienta. FM-ul pierde audienta care nu migreaza spre un alt radio, ci pur si simplu dispare pentru ca multi asculta chiar si radioul preferat de pe FM, pe net.
Cat despre TV, foarte putini tineri mai prefera televiziunea clasica. Multi urmaresc posturile TV pe net.

Pentru orice patron cu minte ingusta dar interesat sa vada daca am dreptate, sa se duca la orice furnizor de internet din mai multe orase si sa intrebe cat la suta din capacitatea serverelor providerului este consumata pentru streaming audio sau video si o sa mai vorbim daca am dreptate sau nu.

Un articol despre patania mea cu Play Radio, radioul online in care am investit eu, gasiti AICI.

Niciun comentariu: